De 300 bosses de plàstic per habitant i any a 144, i baixant
Un mes després de l’entrada en vigor del cobrament obligatori per les bosses de plàstic, experts han avaluat la mesura com “ben intencionada”.
Un mes després de l’entrada en vigor del cobrament obligatori per les bosses de plàstic, experts han avaluat la mesura com “ben intencionada”, encara que “els grans esforços per reduir el seu consum es van realitzar ja fa almenys quatre anys” passant d’una mitja de 300 al 2007 a 144 per habitant i any.
El Real Decret per reduir l’impacte mediambiental dels envasos i els seus residus, que transposa l’ordenament jurídic espanyol la directiva comunitària europea, va entrar en vigor a Espanya el passat 1 de juliol i va obligar als comerços a cobrar per les bosses de plàstic.
Les cadenes de distribució d’aliments, principals consumidores d’aquests plàstics, “van prendre fa més de quatre anys mesures per reduir les bosses de línees de caixa, les que més usen habitualment els consumidors”, ha explicat Ignacio García, director general de l’Associació Espanyola de Distribuïdores, Autoserveis i Supermercats (ASEDAS).
Al 2007, cada espanyol gastava de mitjana 300 bosses de plàstic a l’any, xifra que s’ha reduït a unes 144 per habitant anualment, el que suposa uns 6.800 milions de bosses en circulació de tot tipus de grossor, situant-se per sota de mitja europea, de 175.
“L’any 2012 es va començar a adoptar mesures per adequar-se a la norma comunitària imposada per la reducció del 50% de les bosses que es posaven al mercat”, ha declarat Garcia, qui ha manifestat que “amb l’esforç de les cadenes de distribució i la conscienciació dels consumidors, pel 2016 ja s’havia reduït quasi el 90% de les bosses de caixa”, les recollides al decret com a “lleugeres” (menys de 50 micres) y “gruixudes” (més de 50).
Les cadenes de supermercats van fer durant aquells anys una inversió milionària per buscar i oferir alternatives de bosses fabricades en altres materials reutilitzables que s’ajustessin a la compra de cada consumidor, ha explicat Garcia.
Segons el director de ASEDAS, “aquesta norma iguala tots els formats comercials per que ningú les pugui entregar gratuïtament i així, acabar amb l’esforç de reducció en bosses de línea de caixa, però la major part del treball ja estava fet”.
Mesura benintencionada
L’organització FACUA-Consumidors en Acció, considera que el pagament per les bosses de plàstic es una mesura “ben intencionada” però “poc eficient”, dons “molts consumidors assumeixen directament el sobrepreu que suposa la bossa, ja que la quantitat es molt petita en relació al preu total de la compra”.
“Una millor alternativa seria subministrar bosses de plàstic”, ha proposat Rubén Sánchez, portaveu nacional de FACUA, qui ha considerat que el consumidor “tindria que portar la seva bossa de casa” o utilitzar una reutilitzable, assumint el preu major.
Informació addicional