Queden poc de més de 30 dies per la World Cleanuo Day (Dia Mundial de les Neteges), el dia 15 de setembre de 2018, així que si vols ajudar a frenar la contaminació per plàstics, estàs de sort! Hi ha una forma senzilla per fer-ho, i es proporcionar dades sobre el tipus de deixalla que es reculli en una neteja. D’aquesta forma, a la vegada que impedeixes que els plàstics que estiguin a la platja, riu o altre lloc arribin o tornin al mar, pots dir quines empreses estan darrera d’aquests plàstics d’un sol ús. Aquesta informació es molt important ja que amb ella podem mostrar a les empreses el gran impacte que els seus envasos tenen en el medi ambient, i fer que canviïn!
Com pots ajudar? Per una banda, pots directament responsabilitzar a les empreses fent una foto dels seus envasos a les platges, pujant-la a xarxes socials, etiquetant a aquella empresa i preguntant-los: ·IsThisYours? (Es això vostre?). Més informació aquí.
Per altre banda pots organitzar una neteja de costes o unir-te a una que es realitzi a prop, i seguir aquests cinc passos per enviar-nos tota la informació.
- Si organitzes una neteja, pensa davant mà com rebutjaràs tot el que es reculli. Tingues en compte que tots els materials que es puguin reciclar, tenen que anar als contenidors adequats.
- Per realitzar una auditoria de marques, primer necessitem fer una recollida de escombraries que també podem auditar. En aquesta auditoria de escombraries (opcional), l’objectiu es comptar i identificar els diferents tipus de residus. Per exemple, quantes bosses o ampolles de plàstic hem trobat. Pot utilitzar aquest formulari, es opcional: Formulari Auditoria de Residus.
- Una vegada hagis recollit tots els residus que puguis, necessites reunir-los en un lloc. Ara ja podem fer l’auditoria de marques. Tens que classificar els objectes i identificar les marques a les que pertanyen segons el tipus d’envàs que sigui. El nom de la marca serà el nom més visible en aquell envàs, i l’empresa estarà en un lloc menys visible i de menor mida (Ex. Marca Fanta – empresa Coca-Cola, marca Aquafina – empresa Nestlé). En aquest document trobaràs els formularis que tens que emplenar amb les claus corresponents: Formulari Auditoria de Marques.
- Durant aquest procés pots fer fotografies, ja que aquesta informació també es de gran valor. Pots inclús fer fotos de com estava el lloc abans i com ha quedat després de la neteja. A més, pots publicar aquestes fotos en xarxes socials i etiquetar a aquestes marques amb és, #IsThisYours?
- Ja has netejat la platja i també has recollit un munt d’informació super valuosa, que faig ara? Dons escanejo o faig una bona foto dels formularis que vaig complimentar a la platja i m’envaig a la pàgina web de Break Free From Plastic, on hi ha un apartat per pujar aquestes còpies i totes les fotografies. Per poder pujar aquesta informació tindràs que complimentar les teves dades personals i algunes dades sobre la neteja (casella amb *). Una vegada hagis completat, ves directament al final de la pàgina i polses a UPLOAD per pujar els teus documents. Pots pujar les teves fotos (Images of the brand audit), el formulari de l’auditoria de residus del pas 2 (waste audit form), i el formulari de l’auditoria de marques del pas 3 (copy of the actual brand audit form). Una vegada els hagis adjuntat tots, polsa a Submit i, llest!
Amb tota aquesta informació podem fer que les empreses es responsabilitzin del problema que han ajudat a crear i que comencin a proporcionar-nos tots els seus productes d’una forma més sostenible. En aquest mes que queda fins al Dia Mundial de les Neteges, troba un forat, neteja una part del planeta, i envia’ns totes les dades!! Si tens qualsevol dubte, pots escriure a info.es@greenpeace.org
Us deixem aquí l'enllaç a Greenpeace